A divatvilág is zöldül
A fenntarthatóság és a zöld gondolkodásmód életünk egyre nagyobb terét hatja át, és ebből a divatvilág sem maradhat ki. Bár a környezetvédelemről nem feltétlenül a divatra asszociálunk elsőként, mégis érdemes odafigyelni ezen kezdeményezésekre és fejlesztésekre is, hiszen a tudatos és környezetbarát vásárló ma már nem csak a bio- vagy élelmiszer-, de a ruházati boltok polcain is megtalálhatja az értékrendjének és elvárásainak megfelelő termékeket.
De mit is jelent pontosan a fenntartható divat, vagy más néven öko-divat? A kifejezés átfogóan azt az egyre növekvő, fenntartható trendet és tervezői filozófiát jelenti, melynek célja egy a környezettudatosságra és szociális felelősségvállalásra épülő rendszer kiépítése. A zöld divat kezdetben csak annyit jelentett, hogy a meghatározott termékekből származó bevételt karitatív célokra ajánlották fel a tervezők, mára azonban kiterjedt az ipar minden szegmensére: organikus, újrafelhasznált, környezetbarát, vegán alapanyagok felhasználására; a környezetkímélő, valamint etikus, azaz a környezetre és az emberekre is figyelemmel levő gyártásmód alkalmazására; a tisztességes (Fair Trade Certified) kereskedelemre. De ide sorolhatók a „vintage” és használt ruha kereskedelmének fellendítésére, és a tömegtermelés lassítására tett törekvések is.
Egyre több divatcég indít zöld- vagy öko-kollekciót. Az ilyen szellemben készült ruhadarabokat minden esetben megkülönböztető jelzésekkel látják el a kereskedők. A vásárlókat számos tematikus honlap segíti, és a divattal foglalkozó magazinok, folyóiratok is mind nagyobb számban indítanak zöld rovatot. Az öko-trend népszerűsítésére egyre több eseményt is szerveznek.
A nagyobb nyilvánosságot élvező New York-i, párizsi, londoni és madridi divatheteket követően február végén Vancouverben rendezték meg az Eco Fashion Week-et. Míg az előbbi rendezvények csak részben tartalmaztak öko-kollekciókat, az utóbbi kizárólag ilyenek bemutatásáról szólt. Az eseményt három fő célkitűzés jellemezte: egyrészt a felelősségteljes alapelvek és stílus ünneplése, másrészt a fenntartható ipari gyakorlatok beazonosítása, harmadrészt pedig az öko-divattal kapcsolatos ismeretterjesztés és oktatás. Éppen ezért a divatbemutatók mellett nagy hangsúlyt kaptak ezeket a témaköröket feldolgozó konferenciák, szemináriumok is. És talán a helyszínválasztás sem a véletlennek köszönhető, hiszen Vancouver idén ötödször lett a világ legélhetőbb városa az Economist Intelligence Unit (EIU) listája alapján.
Számos színész, politikus és énekes áll ki a környezetvédelem mellett. A divat területén eddig a PETA (People for the Ethical Treatment of Animals) szervezete vált a legismertebbé az állatok védelmét népszerűsítő, általában sokkoló kampányaival. Emellett egyre több ismert embert látni az öko-divat szellemében készült ruhában: Colin Firth felesége a Golden Globe díjátadón, Natalie Portman pedig az Oscar díjátadót megelőző egyik rendezvényen viselt ilyen estélyit. A Harry Potter filmekből ismert Emma Watson a People Tree Alapítvánnyal együttműködve a harmadik öko-kollekciójával jelentkezik a napokban.
Az öko-divatot is számos kritika éri: mondván, csak egy újabb reklámfogás, és csak egy átmeneti trend, amely nem képes hosszú távon meghatározóvá válni. A környezetvédelmet előtérbe helyező, felelősségteljes vásárlók, gyártók és tervezők gyarapodásával, a zöld gondolkodásmód elterjedésével azonban ez a szegmens is folyamatosan növekszik, és egyre nagyobb hatást tud kifejteni. A legfrissebb divattrendek, események és fejlesztések alapján az öko-divat több mint egy múló irányzat. (kitekinto.hu)